سوالات متداول در مورد ثبت، انتقال و تمدید دامنه های بین المللی

سوالات متداول در ثبت دامنه های بین المللی

  1. چه معیار هایی را باید برای ثبت یک دامنه ی بین المللی در نظر بگیریم؟

  • نام دامنه می بایست در اولین مرحله متناسب با نوع فعالیت وب سایت شما باشد. برای مثال اگر سایتی در خصوص آموزش مبحثی فعالیت می کند بهتر است شامل واژه هایی مشابه Learn یا train و … باشد.
  • علاوه بر نام دامنه، پسوند دامنه ی مورد نظر شما نیز می بایست با نوع فعالیت وب سایت شما متناسب باشد. برای مثال پسوند دامنه ی .name برای وب سایت های شخصی و پسوند دامنه ی .tel برای ارائه ی کارت ویزیت های آنلاین مناسب می باشد.
  • استفاده از پسوند های دامنه ی رایج می تواند مناسب تر باشد.
  • نام دامنه ی خود را کوتاه و در عین حال گویای محتوای سایت انتخاب نمایید. برای مثال CPLearning که مخفف Cpanel Learning می باشد.
  • از انتخاب نام دامنه های پیچیده پرهیز نمایید. نام دامنه های روان و صریح همیشه بهتر به یاد کاربران می ماند.
  • این نکته نیز فراموش نشود نام دامنه ی سایت شما بهتر است با قوانین کشوری مطابقت داشته باشد .

برای انتخاب دامنه مناسب لطفا فیلم اصول انتخاب دامنه مناسب را نیز مشاهده فرمایید.

  1. پیغام pending validation پس از ثبت یک دامنه ی بین المللی

طبق قوانین ICANN، مالکین دامنه های بین المللی ، پس از ایجاد حساب کاربری و یا ثبت دامنه در رجیسترار لازم است اطلاعات خود را تایید نمایند. این تایید اطلاعات از طریق تایید لینک فعالسازی می باشد که برای مالکین از سمت رجیسترار ارسال می گردد.

برای اطلاع از نحوه ی فعال سازی لینک تایید می توانید از آموزش « فعال سازی دامنه های بین المللی » استفاده نمایید.

  1. کد انتقال دامنه در زمان انتقال دامنه های بین المللی چیست؟

این کد که به اصلاح EPP Code نیز نامیده می شود در جهت حفاظت از انتقال دامنه مورد استفاده قرار می گیرد . بدین صورت که تنها شخص دارنده ی این کد قادر است دامنه را از رجیستراری به رجیسترار دیگری انتقال دهد.

  1. کد انتقال دامنه ی بین المللی خود را چگونه بیابیم؟

برای انتقال دامنه های بین المللی لازم است کد انتقال دامنه را در اختیار داشته باشید در غیر این صورت امکان انتقال وجود نخواهد داشت.

کد انتقال دامنه را می توانید از 2 طریق بدست آورید:

  • از طریق قسمت مدیریت دامنه در ناحیه ی کاربری خود در هاست نو :

برای دریافت کد انتقال دامنه از مسیر ذیل اقدام نمایید :

پرتال کاربران هاست نو Ù ناحیه ی کاربری Ù منوی دامنه ها Ù زیر منوی دامنه های من Ù قسمت مدیریت دامنه ی مورد نظر Ù سربرگ مدیریت ابزار ها Ù زیر منوی دریافت کد انتقال یا EPP دامنه

  • از طریق پنل دامنه های بین المللی در Resello:

برای دریافت کد انتقال دامنه از مسیر ذیل اقدام نمایید:

از طریق لینک ذیل به پنل دامنه ی خود لاگین نمایید:

http://domains.hostno.com/ca/login

سپس به مسیر ذیل جهت دریافت کد انتقال دامنه ی مورد نظر مراجعه نمایید:

منوی Products Ù زیر منوی Domains Ù بخش Auth code Ù کد انتقال در فیلد Authorization code قابل رویت می باشد.

  1. عدم نمایش dns های دامنه پس از ثبت یک دامنه ی بین المللی

زمانیکه شما دامنه ی بین المللی خود را به ثبت می رسانید، می توانید dns های هاست خود را بر روی دامنه تنظیم نمایید تا پس از ست شدن دامنه به هاست متصل گردد و محتوای سایت شما را نمایش دهد. در این خصوص برخی از کاربران دچار مشکل می شوند که چرا با وجود ست کردنdns های جدید و گذشت مدت زمان زیادی هنوز سایت قابل رویت نمی باشد.

در واقع شما بر روی صفحه ی سایت خود پیغام Domain Pending Validation را مشاهده می نمایید. برخی کاربران نیز متوجه می شوند زمانیکه اطلاعات هویز دامنه را از سایت هایی مشابه Whois.domaintools.com می گیرند بجای dns های تنظیم شده ، dns های ذیل نمایش داده می شود:

Ns1.yoursrs.com

Ns2.yoursrs.com

در این حالت موضوع هیچ ارتباطی به هاستینگ شما نداشته و دامنه نیز مشکلی ندارد. موضوع به ایمیل ارسال شده از سمت Hostcontrol می باشد که حاوی یک لینک تایید است. دامنه هایی که جدید ثبت می شوند می بایست از طریق این لینک تایید و اطلاعات آن ها احراز گردد تا فعال گردند.

در مورد نحوه ی فعال سازی لینک می توانید از آموزش « فعالسازی دامنه های بین المللی» استفاده نمایید. پس از فعال سازی دامنه dns های اصلی قابل رویت خواهند بود و دامنه به هاست متصل می گردد.

  1. شرایط انتقال یک دامنه ی بین المللی چیست؟

  • دامنه ای که قصد انتقال آن را دارید نباید قفل شده باشد.
  • دامنه ای که قصد انتقال آن را دارید نباید منتقضی شده باشد.
  • می بایست 60 روز از زمان ثبت دامنه ای که قصد انتقال آن دارید گذشته باشد.
  • حداقل 10 روز به تاریخ انقضای دامنه باقی مانده باشد.
  • می بایست 30 روز از زمان تمدید قبلی دامنه ای که قصد انتقال آن را دارید گذشته باشد.
  • در صورت فعال بودن Privacy Protection روی دامنه فعال باشد باید لغو گردد.
  • کد انتقال دامنه یا EPP Code دامنه ای که قصد انتقال آن را دارید می بایست از شرکت ثبت کننده ی دامنه دریافت نمایید.
  • پس از ثبت سفارش انتقال دامنه، یک ایمیل برای مالک فعلی دامنه جهت تایید انتقال ارسال می گردد. شخص دریافت کننده ی ایمیل تا 5 روز فرصت دارد تا لینک داخل ایمیل را تایید نماید و با انتقال این دامنه موافقت نماید. در صورت عدم تایید انتقال پس از 6 روز از تاریخ ثبت درخواست انتقال، این درخواست لغو می گردد.
  • فرآیند انتقال دامنه های بین المللی معمولا تا 7 روز ممکن است زمانبر باشد و پس از گذشت این مدت دامنه به صورت کامل انتقال می یابد و به مدت 1 سال نیز تمدید می گردد.
  • نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که با انتقال دامنه هیچ اختلالی در عملکرد دامنه بوجود نمی آید.
  1. آدرس پنل دامنه های بین المللی در Resselo چیست؟

کلیه کاربران هاست نو که دامنه های بین المللی خود را از طریق این شرکت به ثبت رسانیده اند می توانند از طریق لینک زیر بصورت مستقیم به پنل دامنه های خود در رجیسترار Resello دسترسی داشته باشند و اقدامات مورد نظر خود را بر روی دامنه/های خود اعمال نمایند.

http://domains.hostno.com/ca/login

توجه داشته باشید می توانید از طریق مسیر ذیل نیز در ناحیه ی کاربری خود در پرتال کاربران هاست نو به صورت غیر مستقیم اقدامات معمول را بر روی دامنه انجام دهید.

پرتال کاربران

از طریق کدام رجیسترار دامنه های بین المللی را به ثبت می رساند؟ورود به ناحیه ی کاربری منوی دامنه ها زیر منوی دامنه های من قسمت مدیریت دامنه ی مورد نظر

در صورت بروز هرگونه مشکل در این موارد می توانید مشکلات خود را از طریق ارسال تیکت به دپارتمان امور دامنه ها مطرح و پیگیری نمایید.

  1. چرا اطلاعات Whois دامنه ی بین المللی من تغییر نمی کند؟

در زمانیکه دامنه ای به ثبت می رسد تا زمانیکه ایمیل مالک دامنه تایید نگردد قابل استفاده نمی باشد. ایمیل حاوی یک لینک فعال سازی برای شما ارسال می گردد که می بایست مطابق آموزش فعالسازی دامنه های بین المللی آن را فعال نمایید. تا زمانیکه دامنه فعال نشده باشد امکان مشاهده ی تغییرات جدید در dns ها و اطلاعات هویز دامنه وجود ندارد.

  1. چه مدت زمانی برای فعال شدن دامنه های بین المللی مورد نیاز می باشد؟

دامنه های بین المللی پس از ثبت فعال می گردند . البته به این نکته توجه داشته باشید پس از ثبت دامنه ایمیلی از سمت رجیسترار برای شما ارسال می گردد که حاوی یک لینک به منظور تایید اطلاعات ثبتی دامنه و فعال سازی نهایی آن می باشد. می بایست بر روی لینک کلیک نمایید و مطابق با آموزش « فعالسازی دامنه های بین المللی» اقدامات لازم در خصوص فعال نمودن دامنه را انجام دهید.

  1. آیا برای ثبت دامنه های بین المللی نیاز به ارسال مدارک می باشد؟

در شرایط معمول نیازی به ارسال مدارک نمی باشد و دامنه ای که ثبت می کنید تنها نیاز به تایید از طریق ایمیل دارد. در برخی از شرایط خاص و پسوند های دامنه های خاص ممکن است نیاز به اثبات اطلاعات ثبتی با ارسال مدارک اثبات کننده باشد.

  1. آیا می توانم دامنه ی ثبت شده ی خود را لغو نمایم؟

در خصوص دامنه های ثبت شده و لغو آن ها می توانید از «جدول زمانبندی لغو دامنه ها» استفاده نمایید.

  1. آیا برای ثبت هر دامنه نیاز است ایمیل فعال سازی تایید شود؟

اگر کاربری در یک رجیسترار دامنه ای ثبت نماید و مراحل تایید ایمیل را انجام داده باشد، و برای باردوم در همان رجیسترار و با همان مشخصات قبلی خود نسبت به ثبت دامنه اقدام نماید ، ایمیل تایید را دریافت نخواهد نمود. در مورد انتقال دامنه ها نیز این مورد صدق می نماید.

  1. آیا دامنه ی قفل شده ام را می توانم تمدید کنم؟

بله . دامنه های قفل شده نیز قابل تمدید می باشند. با توجه به نمودار چرخه ی عمر یک دامنه می توانید در دوره ی قفل دامنه نیز آن را تمدید نمایید تا از آزاد شدن دامنه و ثبت آن توسط شخص دیگری جلوگیری نمایید. در زمانی که دامنه ای قفل شده باشد هزینه ی تمدید آن تقریبا 10 برابر تمدید یک دامنه ی معمولی می باشد پس سعی نمایید قبل از قفل شدن دامنه آن را تمدید نمایید.

  1. آیا امکان تمدید دامنه های بین المللی بیش از 1 سال وجود دارد؟

بله . دامنه های بین المللی با توجه به نوع پسوند دامنه می توانند از 1 تا 10 سال تمدید شوند. می توانید از « جدول زمانبندی تمدید دامنه ها » استفاده نمایید.

  1. آیا با انتقال دامنه به از طریق کدام رجیسترار دامنه های بین المللی را به ثبت می رساند؟باید هزینه ای پرداخت کنم؟

با توجه به اینکه انتقال هر دامنه با تمدید آن به مدت 1 سال همراه می باشد و از سمت رجیسترار نیز این موضوع الزامی می باشد می بایست مبلغ معادل تمدید یک دامنه با همان نوع پسوند را پرداخت نمایید.

  1. آیا با انتقال دامنه به از طریق کدام رجیسترار دامنه های بین المللی را به ثبت می رساند؟، دامنه تمدید می شود؟

بله . با هر انتقال دامنه ، دامنه 1 سال تمدید می گردد.

  1. آیا با انتقال دامنه به از طریق کدام رجیسترار دامنه های بین المللی را به ثبت می رساند؟در عملکرد دامنه اختلالی ایجاد می شود؟

خیر. در زمانی که دامنه ی خود را از رجیستراری به رجیسترار دیگر انتقال می دهید هیچ اختلالی در عملکرد دامنه ایجاد نمی شود.

  1. هاست نو از طریق کدام رجیسترار دامنه های بین المللی را به ثبت می رساند؟

    رجیستراری که هاست نو از طریق آن دامنه های بین المللی خود را به ثبت می رساند Resello می باشد.

  1. انتقال دامنه های بین المللی چه مدت زمانبر می باشد؟

انتقال دامنه های بین المللی با توجه به مراحلی که دارد می تواند از 24 ساعت تا 7 روز کامل زمانبر باشد.

  1. چرخه ی عمر یک دامنه ی بین المللی چیست؟

تمامی دامنه های بین المللی دارای یک چرخه ی حیات می باشند که تقریبا در اکثر انواع دامنه های بین المللی این چرخه به صورت ذیل می باشد.

چرخه عمر دامنه های بین المللی
  • Available (آزاد): در این حالت دامنه در وضعیتی می باشد که برای ثبت توسط عموم آزاد می باشد.
  • Active (فعال): در این حالت دامنه فعال می باشد و بسته به نوع پسوند آن تا 10 سال قابلیت تمدید خواهد داشت.
  • Expired (منقضی): در این حالت اگر دامنه در حالت فعال تمدید نگردد وارد این دوره می شود و دامنه غیر فعال می گردد تا زمانیکه مالک دامنه آن را تمدید نماید. این دوره 45 روز می باشد و پس از آن دامنه قفل خواهد شد.
  • Redemption Period (باز خرید): 45 روز که از زمان انقضای دامنه بگذرد، دوره ی قفل شدن دامنه شروع می گردد. این دوره نیز 30 روز می باشد که تنها مالک فعلی دامنه می تواند آن را تمدید نماید. در این حالت هزینه ی تمدید دامنه تقریبا 10 برابر هزینه ی تمدید یک دامنه ی معمولی می باشد .
  • Pending Deletion (حذف): اگر دامنه ای در دوره ی قفل تمدید نگردد وارد دوره ی حذف می شود. در این دوره ی 5 روزه حتی مالک دامنه نیز نمی تواند آن را تمدید نماید و پس از گذشت 5 روز دامنه حذف می گردد و مجدد آزاد می گردد. پس از آن برای عموم قابل دسترس و ثبت می باشد.
  1. وضعیت های دامنه چیست و هرکدام چه مفهومی دارد؟

  • Ok: در این حالت دامنه فعال می باشد و مشکلی در آن وجود ندارد.
  • Client Transfer Prohibited: در این حالت گفته می شود دامنه قفل شده است. این موضوع بیشتر به علت موارد امنیتی می باشد که ثبت کنندگان دامنه ها آن را در حالت Lock شده قرار می دهند . دامنه ای که قفل شده باشد را نمی توان انتقال داد تا زمانیکه قفل آن برداشته شود.
  • Redemption Period: در این حالت دامنه در دوره ی بازخرید قرار گرفته است. زمانی دامنه در این وضعیت قرار می گیرد که از زمان انقضای دامنه به طور میانگین با توجه به نوع دامنه 45 روز گذشته باشد. در این وضعیت مالک دامنه می تواند تا 30 روز دامنه را تمدید نماید ولی تمدید دامنه در دوره ی بازخرید نیازمند پرداخت جریمه می باشد. تمدید این گونه دامنه ها چندین برابر تمدید یک دامنه به صورت معمول می باشد.
  • Pending Deletion: در این حالت دامنه در دوره ی حذف قرار می گیرد. دامنه ای که در دوره ی حذف قرار داشته باشد را نمی توان تمدید نمود. این دامنه ها معمولا پس از 5 روز حذف و برای ثبت عموم آزاد می گردد.
  • Client Hold: در این حالت دامنه از سمت رجیسترار مسدود شده است. با توجه به قوانین جدید ICANN برای انجام اقدامات مختلف بر روی دامنه از قبیل ثبت، انتقال، تغییر مشخصات و … می بایست هربار ایمیل مالک دامنه تایید گردد. اگر این تایید و فعال سازی لینکی که در ایمیل ارسال می گردد انجام نشود دامنه در وضعیت مسدود شده قرار می گیرد و تا زمانیکه تایید انجام نشود مسدود باقی می ماند. کاربران هاست نو
  • می توانند با استفاده از « آموزش فعالسازی دامنه های بین المللی» اقدامات لازم در خصوص فعال سازی لینک و دامنه را انجام دهند.
  1. در نام دامنه های بین المللی از چه کاراکتر هایی می توان استفاده نمود؟

در نام دامنه ها می توانید از کاراکتر های a-z و اعداد 0-9 و کاکتر خط تیره « – » استفاده نمایید. دقت فرمایید نام دامنه نمی تواند با خط تیره شروع شود و یا خاتمه یابد و در حروف کوچک و بزرگ تفاوتی وجود ندارد. نام دامنه می تواند از 3 تا 63 کاراکتر باشد.

  1. تعرفه ی ثبت دامنه ها در هاست نو به چه صورت می باشد؟

کاربران می توانند از طریق این تعرفه ی ثبت انواع پسوند های قابل ارائه توسط هاست نو برای ثبت دامین را مشاهده نمایند.

  1. نحوه ی بررسی وضعیت دامنه های بین المللی به چه صورت می باشد؟

برای مشاهده ی وضعیت دامنه ها می توانید از طریق سایت های ذیل اطلاعات هویز دامنه ی خود را مشاهده نمایید:

  • سایت های انگلیسی:  Whois.domaintools.com و Whois.com/whois
  • سایت های فارسی: whois.cd و whois.irdomain.com
  1. حداکثر تا چند سال می توان دامنه های بین المللی را به ثبت رسانید؟

دامنه های بین المللی از 1 تا نهایتا 10 سال قابل ثبت می باشند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید با توجه به نوع پسوند دامنه از این زمان می تواند قابل تغییر باشد.

  1. آیا امکان ایجاد تغییر در مشخصات دامنه ی ثبت شده وجود دارد؟

شما می توانید پس از ثبت یک دامنه ی بین المللی، در صورت نیاز به دپارتمان امور دامنه های هاست نو اطلاعات جدید خود را ارسال نمایید تا پس از بررسی بر روی دامنه اعمال گردد. توجه داشته باشید تغییر برخی از اطلاعات از جمله آدرس ایمیل نیاز به تایید از طریق ایمیل ارسالی رجیسترار دارد.

  1. آیا امکان اصلاح نام دامنه ی ثبت شده وجود دارد؟

خیر . زمانیکه دامنه ای به ثبت می رسد به مدت 1 سال به صورت پیش فرض فعال می باشد و نام آن قابل تغییر نمی باشد. حتما در زمان ثبت دامنه به نام آن دقت فرمایید.

  1. حذف دامنه های بین المللی و عودت وجه دامنه به چه صورت می باشد؟

پس از ثبت دامنه بین المللی با پسوند های رایج همچون .com ، .net و …، امکان حذف دامنه تنها تا 3 روز پس از ثبت به همراه جریمه وجود دارد. بدین منظور لازم است سریعا از طریق ارسال تیکت به دپارتمان امور مربوط به دامنه ها اطلاع رسانی نمایید تا دامنه لغو گردد.

  1. در چه مواردی ایمیل Validation برای ما ارسال می گردد؟

رجیسترار Reselloبرای عملیات مختلفی نظیر موارد ذیل ایمیل های اعتبار سنجی یا Validation برای مالکین دامنه ها ارسال خواهد نمود که جهت اجرای درخواست مورد نظر لازم است ایمیل تایید گردد:

  • هنگام ثبت اکانت Customer یا Reseller
  • ثبت اولین دامنه در پنل Customer
  • تغییر اطلاعات موجود در قسمتContact  شامل نام، نام خانوادگی ، آدرس و اطلاعات پستی و شماره تماس، ایمیل و …
  • انتقال دامنه از سایر شرکت ها به پنل نمایندگیتان
  1. پس از تایید لینک فعال سازی ، چه مدت زمان نیاز است تا دامنه فعال گردد؟

برای دامنه های بین المللی به صورت معمول پس از تایید لینک و دریافت پیغام تائیدیه فعال سازی ، دامنه فعال و قابل استفاده خواهد شد.

  1. اگر ایمیل فعال سازی را دریافت نکنیم چه باید کرد؟

برخی مواقع بنابر دلایلی ممکن است ایمیل مربوط به فعال سازی دامنه را دریافت نکرده باشید، در این حالت لازم است به دپارتمان مربوط به امور دامنه ها تیکت ارسال نمایید تا کارشناسان پشتیبانی هاست نو به این موضوع رسیدگی نمایند و ایمیل مربوطه برایتان ارسال گردد.

  1. آیا ایمیل فعال سازی دامنه دارای انقضاء می باشد؟

بله، لینک های درون ایمیل های فعال سازی دارای تاریخ انقضاء می باشند و در صورت عدم تایید لینک در زمان تعیین شده ، لینک غیر فعال می گردد و می بایست درخواست ارسال مجدد لینک را به دپارتمان امور مربوط به دامنه ها ارسال نمایید.

توجه داشته باشید تاریخ انقضاء با عنوان The Link Above Will Stay Valid Until در انتهای ایمیل مشخص شده است.

  1. علت دریافت ایمیل WDRP report for domain چیست؟

ایمیلی با عنوان “WDRP report for DOMAIN” برای اطلاع رسانی به شما در مورد صحت اطلاعات فعلی Whois دامنه است تا در صورتی که نقصی در اطلاعات وجود دارد نسبت به تصحیح آن اقدام فرمایید. مطابق قوانین رجیستری دامنه های بین المللی (ICANN)، مالک دامنه موظف به ارائه اطلاعات صحیح برای دامنه خود می باشد. در غیر اینصورت، اگر هر شخصی شکایتی مبنی بر عدم ارائه اطلاعات صحیح در Whois دامنه ی شما داشته باشد، رجیسترار موظف به بررسی و در نهایت مسدود سازی دامنه شما می باشد. توجه داشته باشید این ایمیل مطابق با قوانین 1 بار در سال ممکن است برای مالک دامنه ارسال شود و در صورت نادرست بودن اطلاعات لازم است نسبت به تصحیح آن ها اقدام نمایید.

  1. علت نمایش پیغام domain not yet active پس از فعال سازی ایمیل تایید دامنه چیست؟

زمانیکه دامنه ی بین المللی به تازگی به ثبت رسیده باشد و فعال شده باشد و یا دامنه ای را منتقل نموده باشید این پیغام را مشاهده خواهید نمود. این پیغام به این دلیل می باشد که dns های دامنه ی شما تنظیم نشده اند. زمانیکه این پیغام را مشاهده نمودید dns های دامنه ی خود را تنظیم نمایید و منتظر بمانید تا بر روی دامنه ست شوند و دامنه به صورت کامل به هاست متصل گردد، معمولا برای دامنه های بین المللی بین 2 تا 3 ساعت تنظیم dns ها انجام خواهد شد ولی به دلیل استفاده ی ISP ها از کش سرور ممکن است به روز رسانی dns ها زمانبر باشد و زمانی در حدود 24 تا 72 ساعت نیاز باشد تا سایت در دسترس قرار بگیرد. در این موارد می توانید جهت اطمینان از ست شدن dns ها از سایت هایی مانند host-tracker.com و یا intodns.com استفاده نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *