نحوه پیکربندی تنظیمات ثبت و تمدید دامنه در WHMCS

تنظیمات ثبت و تمدید دامنه در WHMCS

Setup > General Settings > Domains

مسیری می باشد که از طریق آن بخش می توانید تنظیمات مربوط به ارائه ی دامنه ها (ثبت/انتقال/مدیریت دامنه) و تنظیمات مربوط به پرداخت و تمدید دامنه ها را پیکر بندی کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این بخش می توانید آموزش «تنظیمات اولیه whmcs در سربرگ دامنه ها » را مطالعه نمایید.

پیکر بندی رجیسترار دامنه ها:

برای پیکر بندی تنظیمات مربوط به رجیسترار ها می بایست از طریق مسیر Setup > Products/Services > Domain Registrars اقدام نمایید.

رجیسترار مورد نظرتان را از لیست رجیسترار های موجود برای پیکر بندی انتخاب کنید و بر روی دکمه ی “Activate” کلیک کنید.

سپس جزئیات مربوط به اکانتتان را وارد نمایید. توجه داشته باشید برای هر رجیسترار دستورالعمل ها و الزامات خاصی وجود دارد.

برای تعیین name server های پیش فرض که میخواهید برای دامنه هایی که از طریق سیستم ثبت می گردند تنظیم شود از مسیر Setup > General Settings > Domains tab اقدام کنید.

ثبت خودکار دامنه ها:

  • با ثبت خودکار دامنه، می توانید عملیات ثبت و انتقال دامنه ها در رجیسترار را به صورت اتوماتیک تعیین نمایید. زمانیکه این قابلیت فعال باشد، پس از پرداخت توسط مشتری به صورت خودکار درخواست ثبت دامنه به رجیسترار ارسال خواهد شد. در این صورت ثبت خودکار تا زمانیکه صورتحساب مربوطه پرداخت نشده باشد انجام نخواهد شد.
  • شما می توانید ثبت خودکار دامنه را برای برخی از TLD ها فعال کرده و برای بقیه غیرفعال نمایید و مشخص کنید که هر رجیسترار چه نوع TLD هایی را ثبت کند.
  • برای فعال سازی ثبت خودکار دامنه ها به مسیر Setup > Products/Services > Domain Pricing رفته و در لیست کشویی Auto Registration ، رجیسترار مورد نظر را برای هر TLD انتخاب کنید .

برای غیرفعال سازی ثبت خودکار دامنه ها کافی است از لیست کشویی Auto Registration، گزینه ی None را انتخاب نمایید.

توجه: زمانیکه ثبت خودکار دامنه ها را غیر فعال نمایید، در صورتیکه مشتری صورتحساب خود را پرداخت نماید سیستم منتظر می ماند تا یکی از کاربران ادمین سفارش مشتری را تایید. در این صورت با تایید سفارش، دامنه به صورت خودکار ثبت خواهد شد.

ثبت دستی دامنه ها:

ثبت دستی دامنه ها زمانی کاربرد دارد که TLD مورد درخواست توسط هیچ یک از رجیسترار های فعال شما ارائه نمی گردد. در این صورت عملیات تمدید ، بروز رسانی dns ها و … همگی به صورت دستی انجام خواهند شد.

  • Email Registrar Module به شما امکان ثبت دامنه به صورت دستی بدون استفاده از رجیسترار ها در whmcs را می دهد. بدین صورت که می توانید بدون استفاده از رجیسترار ها و خودکار سازی ثبت دامنه، انواع دامنه ها را به ثبت برسانید.

پس از تعیین ثبت TLDمربوطه به صورت دستی از طریق انتخاب Email از لیست کشویی Auto Registration ، در صورتیکه دامنه ای سفارش داده شود، پس از پرداخت صورتحساب توسط مشتری ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد که هشدار می دهد عملیات دستی مورد نیاز است. فراموش نکنید برای این نوع دامنه ها ، مشتریان باید به صورت مداوم برای ایجاد هرگونه تغییر با شما در تماس باشند تا به صورت دستی برایشان انجام دهید.

تمدید خودکار دامنه ها:

با استفاده از این امکان می توانید تمدید دامنه ها را به صورت اتوماتیک تعریف نمایید. بدین صورت که پس از پرداخت صورتحساب مربوط به تمدید دامنه، دامنه به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

این تنظیمات از ثبت خودکار دامنه ها مجزا بوده و می توانید بدون فعال بودن ثبت خودکار این گزینه را فعال کنید.

  • برای فعال سازی این گزینه، به مسیر general Settings > Domains رفته و گزینه ی Auto Renew on Payment را در حالت انتخاب قرار دهید.

تمدید دامنه ها:

به صورت پیش فرض ، همه ی دامنه ها به حالت auto-renew یا تمدید خودکار تنظیم شده اند. به منظور تمدید همیشه X روز قبل از انقضای دامنه صورتحساب صادر می شود. هرگز بدون پرداخت صورتحساب تمدید انجام نخواهد شد.

می توانید تنظیمات مربوط به تمدید خودکار دامنه ها را غیر فعال نمایید و در این صورت صورتحسابی برای دامنه صادر نشده و اجازه می دهد دامنه منقضی شود. بدین منظور می توانید در قسمت مدیریت دامنه ها در whmcs گزینه ی Disable Auto Renew را فعال کنید. زمانیکه تمدید خودکار دامنه را غیر فعال کنید، whmcs بررسی کرده و اگر برای دامنه هایی صورتحساب صادر شده باشد، صورتحساب های تمدید لغو می گردند و یا اگر صورتحساب هایی شامل تمدید دامنه و هاست و .. باشد، ردیف مربوط به تمدید دامنه از صورتحساب مربوطه حذف خواهد شد.

در این حالت اطلاع رسانی های مربوط به تمدید دامنه به مشتری ارسال خواهد شد و مشتری می تواند درخواست تمدید دامنه را به صورت دستی بدهد.

هشدار های تمدید دامنه ها:

به صورت پیش فرض ، حداقل 2 اطلاع رسانی در خصوص تمدید دامنه برای مشتری ارسال خواهد شد. شما حتی می توانید مشخص کنید اطلاع رسانی های قبل و بعد از انقضای دامنه به چه صورت ارسال شوند و یا اطلاع رسانی را کلا غیر فعال نمایید. توجه داشته باشید یک نسخه از ایمیل های اطلاع رسانی در سربرگ Email در بخش مربوط به مشتری در whmcs نیز ذخیره می گردد و همچنین در لاگ های مربوط به گزارشات ایمیل های اطلاع رسانی تمدید دامنه ها نیز ثبت خواهد شد.

نحوه ی تغییر بازه زمانی جهت ارسال ایمیل ها ی اطلاع رسانی:

  • به مسیر Setup > Automation Settings رفته

  • قسمت مربوط به Domain Reminder Settings را در صفحه بیابید.

  • از طریق لیست کشویی موجود در مقابل هر گزینه می توانید مشخص کنید اطلاع رسانی قبل یا بعد از انقضای دامنه ارسال گردد.
  • همچنین می توانید مشخص کنید چه تعداد روز قبل یا بعد از انقضای دامنه اطلاع رسانی های اول، دوم، سوم، چهارم و یا پنجم ارسال گردند.
  • برای غیرفعال کردن یکی از گزینه ها می توانید مقدار آن را بر روی 0 تنظیم نمایید.

نحوه ی تغییر محتوا و قالب ایمیل های اطلاع رسانی تمدید دامنه ها :

  • به مسیر Setup > Email Templates رفته

  • عنوان قالب ایمیلی که در خصوص اطلاع رسانی های تمدید دامنه ها قبل از انقضای دامنه ارسال می گردد Upcoming Domain Renewal Notice می باشد، آن را یافته و درحالت ویرایش باز کنید.

  • عنوان قالب ایمیلی که در خصوص اطلاع رسانی های تمدید دامنه ها بعد از انقضای دامنه ارسال می گردد Expired Domain Notice می باشد، آن را یافته و درحالت ویرایش باز کنید.
  • برای ویرایش قالب ایمیل ها نیز می توانید از آموزش «نحوه ی تغییر قالب ایمیل ها» استفاده کنید.

ارائه امکان ثبت دامنه رایگان همراه با پکیج ها در whmcs:

در whmcs می توانید دامنه ها ی رایگانی نیز همراه با پکیج های سرویس هایتان ارائه دهید، البته این ویژگی بر اساس قوانین مشخصی انجام خواهد شد. برای مثال زمانیکه سفارش سرویس ها ی 1 ساله ثبت گردد همراه با آن سرویس دامنه ی رایگان ارائه شود. مراحل زیر شما را در تنظیم این ویژگی راهنمایی خواهند نمود:

  • به مسیر Setup > Products/Services > Products/Services رفته

  • محصولی را که قصد دارید همراه با آن دامنه ی رایگان ارائه دهید در حالت ویرایش باز کنید. بدین منظور بر روی دکمه ی Edit در مقابل محصول مورد نظر کلیک کنید.

  • سپس سربرگ Free Domain را انتخاب کنید.

  • نوع ارائه ی دامنه ی رایگان را به یکی از 2 روش زیر انتخاب کنید:
  • ارائه ی دامنه ی رایگان برای سال اول و تمدید دامنه به صورت نرمال
  • ارائه ی دامنه ی رایگان به مدت طول عمر سرویس یا محصول انتخابی
  • سپس از قسمت payment terms با استفاده از کلید CTRL صفحه کلید، می توانید مشخص کنید محصولاتی با چه سیکل پرداختی قابلیت ارائه ی دامنه ی رایگان را داشته باشند. برای مثال محصولات سالانه و 6 ماهه را اگر انتخاب کنید، برای محصولاتی که با این دوره ی پرداختی تعریف شده اند دامنه ی رایگان ارائه خواهد شد.
  • از قسمت Free Domain TLD’s می توانید TLD هایی که میخواهید به صورت رایگان ارائه دهید را با استفاده از کلید CTRL صفحه کلید انتخاب نمایید. در این صورت می توانید از ارائه TLD های گران قیمتی مثل .tv جلوگیری نمایید.
  • در نهایت بر روی دکمه ی Save Changes کلیک نمایید.

پس از اعمال تنظیمات فوق ، در صورتیکه کاربری این پکیج را سفارش دهد، هزینه ی ثبت دامنه را پرداخت نخواهد کرد. این تنظیمات نیز برای دوره ی مشخصی انجام می شود ، یعنی در زمان سررسید بعدی تمدید دامنه و هاست، وقتی صورتحساب خودکار صادر می گردد، هزینه ی تمدید هاست و دامنه محاسبه و فاکتور خواهد شد.

سپس وقتی کاربر صورتحساب خود را پرداخت نماید، هاست و دامنه تمدید شده و به صورت خودکار تاریخ سررسید بعدی به میزان تمدید شده افزایش خواهد یافت.

افزودن سرویس WHOIS اضافه:

سیستم WHMCS به صورت پیش فرض تعداد بالایی از TLD ها را پشتیبانی می کند، در هر حال ممکن است شما TLD را بخواهید استفاده کنید که پشتیبانی نمی شود، بنابر این می توانید آن را در فایل whoisservers.php در مسیر includes با استفاده از افزودن کد زیر در خط آخر اضافه کنید:

.extension|whois server|match string
  • extension همان TLD می باشد
  • whois server همان سرور دامنه می باشد
  • match string نیز پاسخ whois server می باشد زمانیکه دامنه ای برای ثبت آزاد می باشد. فهرست لیست کاملی از سرور های دامنه را می توانید در IANA بیابید.

در مثال فوق، اتصال به سرور از طریق پورت 43 که پیش فرض می باشد انجام می شود. اگر سرور هویزی که قصد اتصال به آن را دارید از پورت دیگری استفاده می کند می توانید از کد زیر استفاده کنید:

.extension|whois server:xx|match string

که xx شماره پورت سرور دامنه ی جدید می باشد.

سفارشی سازی محدودیت طول نام دامنه ها:

به صورت پیش فرض اغلب TLD ها دارای محدودیت در طول نام دامنه می باشند و می توانید آن را نیز برای خودتان به صورت سفارشی با افزودن کدهایی مانند زیر سفارشی کنید:

$DomainMinLengthRestrictions[".asia"] = 3;
$DomainMaxLengthRestrictions[".asia"] = 64;
$DomainMinLengthRestrictions[".ws"] = 4;
$DomainMaxLengthRestrictions[".ws"] = 63;

سفارشی سازی محدودیت تمدید دامنه ها:

بسیاری از TLD ها دارای محدودیت زمانی جهت تمدید دامنه پس از منقضی شدن می باشند ، برای مثال دامنه های با پسوند .com را می توان تا 40 روز پس از تاریخ انقضا تمدید نمود درحالیکه دامنه های با پسوند .uk را می توان بین 180 روز قبل از انقضا تا 97 روز پس از انقضا تمدید نمود. همه ی TLD ها دارای یک دوره ی مشخص می باشند با این حال می توانید تنظیمات مربوط به این زمان را در فایل configuration.php با استفاده از کد های زیر به صورت سفارشی تغییر دهید:

$DomainRenewalGracePeriods[".com"] = "40";
$DomainRenewalMinimums[".co.uk"] = "180";
$DomainRenewalGracePeriods[".co.uk"] = "97";

همچنین می توانید به صورت سفارشی چندین grace periods و minimum renewal periods را به صورت زیر تنظیم نمایید:

$DomainRenewalGracePeriods = array(".com"=>"30",".net"=>"40",".uk"=>"97");
$DomainRenewalMinimums = array(".com"=>"180",".com.au"=>"90");

مقادیر پیش فرض:

grace periods های پیش فرض در whmcs به صورت زیر می باشند:

.com = 30,.net = 30,.org = 30,.info = 15,.biz = 30,.mobi = 30,.name = 30,.asia = 30,.tel = 30,.in = 15,.mn = 30,
.bz = 30,.cc = 30,.tv = 30,.eu = 0,.co.uk = 97,.org.uk = 97,.me.uk = 97,.us = 30,.ws = 0,.me = 30,.cn = 30,
.nz = 0,.ca = 30

minimum renewal periods های پیش فرض در whmcs به صورت زیر می باشند:

.co.uk = 180,.org.uk = 180,.me.uk = 180,.com.au = 90,.net.au = 90,.org.au = 90

توجه داشته باشید به صورت پیش فرض نیز برای نام دامنه ها حداقل طول 3 کاراکتر و حداکثر طول 63 کاراکتر در whmcs تعیین شده است. پس از پیکربندی تنظیمات ثبت و تمدید دامنه در WHMCS شما قادر هستید امکانات ثبت اتوماتیک دامنه را در whmcs خود فعال نمایید و همچنین whmcs خود را به صورت اختصاصی طوری تنظیم نمایید که در سال های آینده جهت تمدید دامنه ها برای کاربران شما ایمیل های اطلاع رسانی ارسال کند و کاربرانتان را از تاریخ انقضای دامنه خود مطلع سازد، در صورتی که این آموزش برای شما مفید واقع شد می توانید سایر آموزش های whmcs را نیز مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *