فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار

به اشتراک گذارید

فعالسازی ssl رایگان در سی پنل

به طور کلی صاحبان وب سایت ها نیاز دارند برای جلب اعتماد کاربران اینترنتی روی امنیت وب سایت خود کار کنند. بهترین اقدامی که می توان در این زمینه داشت، نصب و فعالسازی گواهینامه SSL در هاست است. برای این کار نیاز است که وارد کنترل پنل هاست خود شده و تنظیمات مربوط به نصب گواهینامه SSL را اعمال نمود. البته در نظر داشته باشید گاهی بنابه دلایل متعددی ممکن است نیاز به غیرفعالسازی ssl در سی پنل داشته باشیم که آموزش آن را خدمت شما عزیزان ارائه نمودیم.

موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است از کنترل پنل های متفاوتی استفاده کنید. در حال حاضر سی پنل و دایرکت ادمین دو پنل کاربری بسیار محبوب هستند که توسط بیشتر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید در ابتدا آموزش های نصب و فعالسازی SSL در سی پنل و دایرکت ادمین را مطالعه کرده و مطابق با آنها پیش بروید. سپس همانند آموزش قرار گرفته در این مقاله نسبت به فعال سازی خودکار SSL اقدام کنید تا دیگر در خصوص امنیت وب سایت خود مشکلی نداشته باشید.

تاثیر نصب ssl در امنیت وب سایت

یکی از راه های ایجاد ارتباط امن میان مشتری و سرور استفاده از رمزنگاری SSL است. گواهینامه SSL مخفف Socket Secure Layer به معنای لایه اتصال امن است که از آن برای انتقال ایمن داده ها استفاده می شود. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می دهند از وب سایت هایی استفاده کنند که بتوانند امنیت اطلاعات آنها را به خوبی تامین کنند.

اطلاعات مهم و حساسی مثل اطلاعات شخصی کاربر، اطلاعات کارت های اعتباری و خیلی از داده هایی که افشای آنها می تواند به مشتریان و صاحبان وب سایت ضررهای جبران ناپذیری را وارد کند، به صورت رمزنگاری شده رد و بدل می شود.

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید فعالسازی ssl در وب سایتی صورت گرفته است یا نه باید به URL وب سایت نگاه کنید. اگر لینک وب سایت با https آغاز شده باشد، می توانید متوجه شوید که فرآیند فعال سازی ssl برای آن وب سایت صورت گرفته است.

نحوه فعالسازی ssl رایگان در هاست سی پنل

شما می توانید با یکسری اقدامات ساده کاری کنید که ssl رایگان وب سایتتان در سی پنل به صورت خودکار فعال شود. برای این کار می توانید به روش زیر پیش بروید:

🟢🔵 دقت داشته باشید اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید بعد از فعالسازی گواهی ssl در هاست سی پنل می بایست به پیشخوان وردپرس خود مراجعه نموده و طبق آموزشی که در باکس سبزرنگ ابتدای مقاله ذکر شد، گواهی را علاوه بر هاست در وردپرس نیز فعال نمایید.

در گام اول باید وارد پنل کاربری خود در سی پنل شوید. سپس در صفحه اسکرول کرده و از منو Security زیر منو SSL/TLS Status را انتخاب نمایید.

در صفحه حاضر جدولی را مشاهده خواهید کرد که تمامی دامنه ها و وضعیت اعتبار گواهینامه امنیتی آنها را به شما نشان می دهد. در کنار نام هر یک از دامنه ها باکسی وجود دارد که با کلیک روی هر یک از آنها می توانید وضعیت دامنه مورد نظرتان را در حالت انتخاب شده قرار دهید.

در بالای این جدول نیز با سه دکمه رو به رو خواهید شد که در زمان فعالسازی SSL باید از آنها استفاده نمایید. این سه دکمه عبارتند از:

  • include Domain during AutoSSL: بعد از فعال کردن تیک کنار دامنه های مورد نظر، با کلیک روی این گزینه در واقع تعیین می کنید که فعال سازی ssl تنها برای دامنه های انتخاب شده به صورت بگیرد.
  • Exclude Domain from AutoSSL: اگر هم بعد از فعال کردن تیک دامنه ای روی این دکمه کلیک کنید، در اصل این دستور را ارسال می کنید که نصب ssl برای دامنه های انتخاب شده صورت نگیرد.

 

    • Run AutoSSL: بعد از مشخص کردن دامنه های مورد نظر خود باید از این دکمه برای تکمیل فرآیند فعالسازی ssl وب سایت خود استفاده نمایید.

    در آخرین مرحله از نصب SSL رایگان سی پنل باید روی دکمه Run AutoSSL کلیک کنید تا فرآیند فعال سازی خودکار SSL برای دامنه های مشخص شده با موفقیت به پایان برسد.  نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی عملیات فعالسازی خودکار ssl با موفقیت به اتمام می رسد که در کنار دامنه علامت سبز رنگ قرار گرفته و در بخش Certifcate Status نیز عبارت «AutoSSL Domain Validated» نمایش داده شود.

اگر طی 24 ساعت بیش از 3 الی 5 مرتبه درخواست AutoSSL به سرور ارائه دهنده خدمات SSL ارسال کنید، درخواست های ارسال شده توسط Let’s Encrypt مسدود می شود. به همین دلیل ممکن است تا حدود حداقل 72 ساعت دسترسی شما به این بخش محدود شود. در نتیجه نیاز است صبر کنید و بعد از رفع محدودیت اعمال شده دوباره اقدام نمایید.

نحوه تشخیص نصب شدن گواهی SSL

  • دقت داشته باشید پس از نصب گواهی SSL در ابتدای تمامی لینک های وبسایت شما، پروتکل HTTPS به جای پروتکل HTTP  نمایش داده خواهد شد.
  • در مرورگرهای جدید نماد قفل طوسی رنگ به شکل در کنار نوار آدرس نمایش داده می شود.

ممکن است در هاست خود چندین دامنه تعریف کرده باشید و هر کدام گواهی SSL خود را داشته باشند.  اینکه روی کدام دامنه گواهی Let’s Encrypt اعمال شود و در بازه زمانی مشخص یعنی 3 ماه تمدید گردد کار بسیار هوشمندانه ای است. بدین ترتیب گواهی SSL رایگان سی پنل برای دامنه های مورد نظر اعمال می گردد و دیگر نیازی به تمدید دستی آن ها نخواهید داشت.

حالا سوالی که ممکن است مطرح شود این است که وضعیت انقضای SSL هاست سی پنل به چه شکلی خواهد بود؟ آیا باید بعد از تاریخ تعیین شده اقدام به تمدید آن کنید؟! در پاسخ به این سوال باید گفت فعلا سیاستی که Cpanel برای ارائه ssl در پیش گرفته اینه که به صورت خودکار ssl ارائه شده تمدید خواهد شد و نیازی نیست تا کار خاص دیگری انجام دهید.

غیر فعال سازی ssl در سی پنل

گاهی بنابه دلایل مختلفی همچون تهیه گواهی تجاری، نصب cdn، بروز مشکلات فنی و… ممکن است مجبور به حذف و غیر فعال سازی ssl از سی پنل شویم. در این صورت می بایست به بخش نمایش گواهی نامه های نصب شده  مراجعه و روی لینک uninstall مقابل ssl کلیک نمود. با توجه به اهمیت و حساسیت غیر فعال کردن ssl آموزشی در این خصوص تهیه شده است که با مطالعه آن قادر به مدیریت صحیح گواهی نامه های نصب شده روی هاست خود خواهید بود.

رفع مشکل نمایش SSL با خطا

توجه داشته باشید که می بایست تمامی آدرس ها، فایل ها و … می بایست بصورت https در صفحه باشند. در غیر اینصورت آیکون قفل در نوار آدرس مرورگر با خطا همراه خواهد شد. برای حل این مشکل تنها کافیست المان های صفحه خود نظیر تصاویر و فایل های دیگر را بررسی کنید و در صورت وجود آنها بصورت http آنها را به https تغییر دهید تا خطای مربوط به SSL از بین رود.

در صورتی که گواهی SSL به صورت کامل روی تمام آدرس های وبسایت پیاده سازی نشده بود می توانید با فشردن کلیدهای ترکیبی CTRL+U به سورس سایت خود مراجعه نموده سپس کلیدهای CTRL+F را بزنید، پروتکل HTTP را جستجو نموده و لینک هایی که با این پروتکل آغاز شده اند را بیابید. در صورتی که سوئیچ از پروتکل HTTP به HTTPS به صورت کامل انجام نشده بهتر است افزونه really simple ssl را روی وردپرس خود نصب نمایید.

مطالب مشابه

whmcs

آموزش نحوه ی آپدیت WHMCS

این آموزش بدین منظور آماده شده است تا با اطمینان خاطر سیستم مدیریت هاستینگ خود را بروز رسانی نمایید. ما همیشه توصیه می کنیم سیستم